Jakie superfoods wybrać, żeby mieć superpower?

Jak podkręcić i urozmaicić swój codzienny jadłospis, a dodatkowo zatroszczyć się o zdrowie? Bardzo łatwo: wprowadzając do swojej diety produkty spożywcze zawierające bombę witamin, minerałów, zdrowych tłuszczy i antyoksydantów. Taka żywność nosi miano superfoods i charakteryzuje się zaskakująco dobrym działaniem na zdrowie i urodę. Wybór super produktów jest oczywiście ogromy i przyprawia o zawrót głowy. Nasiona chia, jagody goji, korzeń maca, młody jęczmień, spirulina… Obce nazwy, które trudno rozszyfrować. Czasami jeszcze trudniej odgadnąć ich praktyczne zastosowanie w kuchni. 


Odkąd zdrowy styl życia jest modny, półki z superfoods pękają w szwach, a ceny szokują. Sama chętnie wypróbowałam kilka takich produktów, jednak zauważyłam, że mogę je jeść raczej od czasu do czasu. Nie codziennie mamy przecież ochotę na puddingi chia, albo naszpikowane zdrowymi proszkami koktajle, które bardziej sprawdzają się wiosną i latem. Zależało mi jednak na tym, aby w mojej diecie znalazły się produkty naturalne, nieprzetworzone, dostarczające dużo składników odżywczych i takie, które polubię.

Po zastanowieniu doszłam do wniosku, że w mojej diecie jest już całkiem sporo super żywności, którą mogę z całym przekonaniem polecić. Są to:

Masło orzechowe


Masło orzechowe pokochałam od pierwszego spróbowania i mogę szczerze powiedzieć… Nie wyobrażam sobie bez niego życia. Tak, jestem uzależniona. Wiem jednak, że jest to produkt wysokokaloryczny (ok. 600 kcal w 100 g), więc należy zachować umiar w jedzeniu. Jeśli kupujemy masło orzechowe w sklepie, warto zwrócić uwagę na skład i wybrać takie bez dodatku cukru czy oleju palmowego, żeby faktycznie był to zdrowy produkt.

Masło orzechowe cenię za:
- wysoką zawartość białka i błonnika,
- witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, kwas foliowy),
- bogactwo witaminy E, zwanej "witaminą młodości",
- składniki mineralne: fosfor, potas, cynk, wapń, selen, chrom, miedź i żelazo,
- walory smakowe

Natka pietruszki 


Zielenina, zielenina i jeszcze raz zielenina! Przyznam szczerze, że nie przepadam za brokułami i rukolą, za to natka pietruszki to mój faworyt. Te niepozorne zielone listki zawierają spore ilości witaminy C, beta-karotenu i żelaza, które jest szczególnie ważne w diecie wegetariańskiej. Zawarty w niej chlorofil (zielony barwnik) to świetne źródło magnezu. Uwielbiam jej aromat.

Płatki owsiane


Płatki owiane są po prostu pyszne… i mega zdrowe. Owsianka górą! To zdecydowanie moje ulubione śniadanie, po którym czuję się dobrze. Doskonały zastrzyk energii na cały dzień. Płatki Zawierają minerały, takie jak: żelazo, fosfor, cynk, wapń oraz magnez i szereg witamin z grupy B. Owies jest cennym źródłem przeciwutleniaczy, które spowalniają procesy starzenia oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów. Jeśli zależy nam na posiłku z niewysokim indeksem glikemicznym, aby uniknąć gwałtownych wyrzutów insuliny, płatki owsiane świetnie się sprawdzą.

Olej lniany


Uznawany za jeden z najzdrowszych tłuszczów roślinnych. Swoją sławę zyskał przede wszystkim dzięki wysokiej zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Dla mnie to najlepszy, roślinny „suplement” kwasów omega-3, które są budulcem komórek i tkanki mózgowej, ale organizm sam ich nie wytwarza. Olej lniany obniża poziom cholesterolu, redukuje ryzyko chorób serca i zapobiega stanom zapalnym. Zawsze wybierajmy ten tłoczony na zimno i nierafinowany, aby w pełni skorzystać z jego prozdrowotnych właściwości.

Nasiona chia


Najbardziej znany produkt superfood to właśnie szałwia hiszpańska. Jest fajnym urozmaiceniem codziennej diety i nie można odmówić jej super mocy. Tak jak olej lniany zawiera cenne kwasy omega-3, a także: witaminy E, B1, B3, błonnik, wapń, miedź, magnez, żelazo, fosfor i cynk, a także duże ilości białka. Nasiona chia lubię stosować jako dodatek do jogurtu, owsianki czy koktajli.

Zielona herbata 


Zdecydowanie jestem smakoszem herbaty, również ziołowych. Gdybym musiała wybrać jedną, którą będę piła do końca życia, byłaby to herbata zielona. Oprócz wyjątkowego smaku i aromatu przyspiesza metabolizm, co sprzyja odchudzaniu. Posiada właściwości hamujące rozwój bakterii w układzie pokarmowym i pobudza do działania, albo koi po wyczerpującym dniu. Jest też źródłem flawonoidów, które neutralizują działanie wolnych rodników. Filiżanka dziennie to mój rytuał.

Awokado 


Kto uwielbia meksykańskie guacamole? Odżywcze właściwości awokado to dobry powód, aby przyrządzać je częściej. Choć jest to bardzo kaloryczny owoc, składający się głównie z tłuszczy (tych zdrowych!) to zawiera ogromne ilości witaminy E i przeciwutleniaczy. A zawarty w nim potas korzystnie wpływa na poprawę koncentracji. Najbardziej lubię rozduszone z dodatkiem soli i pieprzu, rozsmarowane na chrupiących tostach. Pycha!

Jakie są Wasze ulubione superfoods? 

 

 

Komentarze

Popularne posty

https://www.facebook.com/insideofmeblog/?ref=bookmarkshttps://plus.google.com/u/0/107762706792663271073https://pl.pinterest.com/insideofmeblog/