Śniadaniove love: owsianka w pięciu smakach

Gdybym musiała wybrać, co będę jadła do końca życia o poranku, bez wahania zdecydowałabym się na owsiankę. Dlaczego? W skrócie: jest pożywna, syci na długie godziny, mój brzuch czuje się po niej wspaniale i w połączeniu z ulubionymi dodatkami jest po prostu przepyszna. Dla mnie to idealny wybór, a że uwielbiam słodkie śniadania, owsianka wpisuje się idealnie w moje upodobania. Aktywny dzień najlepiej zacząć od miski pełnej... Zdrowia i energii!


Zacznijmy od płatków

Jeśli tak jak ja, staracie się zdrowo odżywiać, owies to zbożowy „the top of the top”. Płatki owsiane to jeden z bazowych składników w mojej diecie. Są uniwersalne: można z nich łatwo wyczarować zdrowe ciastka, domowe musli, a po zmieleniu z powodzeniem mogą zastąpić mąkę pszenną w wielu przepisach. Zawsze używam górskich, bo są najlepsze w smaku i mniej przetworzone niż błyskawiczne, które dodatkowo posiadają delikatnie wyższy indeks glikemiczny. Dla mnie ma to znaczenie, ponieważ staram się utrzymać poziom cukru w ryzach, unikając gwałtownych wyrzutów insuliny.

Jednak do rzeczy: co takiego kryją w sobie płatki owsiane, że ich jedzenie zmienia życie na lepsze?

Owsiankowe inspiracje

Czym była by owsianka bez dodatków! To one tworzą smak i nadają płatkom mocy. Tak naprawdę możemy stworzyć swoją ulubioną wersję z czego tylko chcemy. Zawsze gotuję płatki na mleku roślinnym lub wodzie, dodając tyle, żeby przykryć zawartość garnka, ponieważ zależy mi na gęstej konsystencji. Oto moje propozycje:
 

Owsianka z bananem i masłem orzechowym

Mój ulubiony zestaw, który jem najczęściej. Do gotujących płatków górskich dodaję połowę banana, co osłodzi całość oraz cynamon. Następnie przekładam owsiankę do miski, dokładam drugą połowę banana i łyżeczkę masła orzechowego.

Owsianka z jabłkiem, orzechami i cynamonem

Idealna na ciepło lub na zimno. Wystarczy tylko namoczyć płatki, chociaż często pomijam ten krok i po prostu do startego jabłka dodaję płatki, cynamon oraz kilka orzechów włoskich (lub każdych innych). Zależnie od preferencji można dosłodzić owsiankę odrobiną cukru trzcinowego, miodu lub syropu klonowego.

Złota owsianka 

Jakiś czas temu znalazłam w książce „The Food Pharmacy” przepis na tzw. złote mleko, czyli ajurwedyjski napój o niesamowitych właściwościach dla zdrowia. Jego głównym składnikiem jest kurkuma, która działa silnie przeciwzapalnie i jest mocnym przeciwutleniaczem. Zdecydowanie warto uwzględnić ją w codziennym jadłospisie. Później natknęłam się na ten przepis od Jadłonomii i musiałam go wypróbować. Świetna alternatywa dla słodkiej owsianki.

Owsianka kokosowo-czekoladowa

Czasami mam ochotę trochę zaszaleć z wariantem banan-masło orzechowe i wzbogacam ją kakao. Fajnym połączeniem smakowym jest wsypanie do czekoladowej owsianki wiórków kokosowych. Można dodać banana, albo zdecydować się na inne owoce na wierzch: truskawki, borówki, maliny. Pycha!

Ekspresowa owsianka na wynos

Kiedy śpieszymy się rano lub dbamy o to, aby zabrać ze sobą pożywne drugie śniadanie do pracy, czy na uczelnię, swoją ulubioną owsiankę możemy przygotować wieczorem. Do słoika wsypujemy płatki, zalewamy je zimnym mlekiem, dodajemy dowolne owoce, orzechy, super będą też nasiona chia. Wstawiamy na noc do lodówki i gotowe. 😊











Komentarze

Popularne posty

https://www.facebook.com/insideofmeblog/?ref=bookmarkshttps://plus.google.com/u/0/107762706792663271073https://pl.pinterest.com/insideofmeblog/